
Utrzymanie SAP
Minikompendium dla początkujących
Systemy SAP, jak wszystkie inne aplikacje IT, wymagają administracji i bieżącego zarządzania. Utrzymanie SAP można realizować w różnych modelach, a decyzję o zakładanym modelu utrzymania z reguły podejmuje się już przed rozpoczęciem wdrożenia.
Utrzymanie środowiska SAP ma kilka podstawowych aspektów:
- platforma sprzętowa
- administracja systemami, bieżące utrzymanie systemu
- aktualizacja techniczna systemu, upgrade’y
- zapewnienie wsparcia użytkownikom w pracy
- aktualizacja np. o zmiany prawne
- dalszy rozwój i rozbudowa
Podstawowa decyzja do podjęcia to wybór pomiędzy utrzymaniem SAP w chmurze a zakupem własnej platformy sprzętowej. Niezależnie od wyboru, systemami ktoś musi administrować, a nie każdy dostawca chmury dla SAP zapewnia usługi zarządzania systemem (SAP Managed Services). Profesjonalny dostawca chmury zarządzanej dla SAP zapewni komplet usług monitoringu i administracji systemów.
Usługę administracji SAP (lub wsparcia własnych administratorów SAP) można też wykupić dla środowiska SAP utrzymywanego na własnej platformie.
Wreszcie, zwłaszcza w dużej firmie jest konieczne zapewnienie użytkownikom SAP wsparcia w codziennej pracy, pomocy w rozwiązywaniu problemów. Niezależnie od zapewnienia wsparcia u wewnętrznych specjalistów (wewnętrzny helpdesk SAP, pierwsza linia wsparcia SAP) firmy decydują się na usługę zewnętrzną wsparcia użytkowników SAP przez organizację serwisową (serwis aplikacyjny SAP).