SAP Ariba to udostępniona w chmurze publicznej kompleksowa platforma do zarządzania procesem zakupowym. Aplikacje pakietu SAP Ariba wykorzystują SAP Ariba Network do łączenia kupujących z dostawcami na całym świecie. Słowem – SAP Ariba Network tworzy sieć dostawców, która ułatwia współpracę kupcom (poszukującym najbardziej atrakcyjnych ofert, opartych na wiedzy i analizie) oraz sprzedawcom (szukającym rynku zbytu i nowych ścieżek handlowych). Z tego rozwiązania korzystają zarówno giganci (m.in. 3M, Allianz, Dupont, Quatar Petroleum, Shell, Circle-K, Walmart, Unilever, Henkel, Lacoste, VISA, UBS, Acer, Microsoft, Intel, Ford, Avon, Deutsche Bank czy T-Mobile), jak i setki tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw.  W katalogach dostępnych jest łącznie ponad 195 milionów przedmiotów i usług.

Nowe spojrzenie na obsługę zakupów

Platforma SAP Ariba to najbardziej kompleksowe rozwiązanie na rynku, adresowane do organizacji biznesowych różnej wielkości i o skrajnie różnym charakterze działalności. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z globalnym przedsiębiorstwem, czy lokalną firmą, wdrożenie tego systemu przynosi wymierne korzyści. SAP Ariba udrażnia proces zakupowy powodując, że jest tańszy i szybszy. Przy zminimalizowanym ryzyku kontaktów handlowych, łatwiej jest dotrzeć do nowych dostawców, nie ma opóźnień w płatnościach, w pełni automatycznie działa dopasowanie zamówień do faktur, nie ma (!) dokumentów papierowych. Według programu benchmarkowego SAP, kontrahenci korzystający z Ariba Network mają proces od zapotrzebowania do płatności szybszy o 58% w stosunku do otoczenia rynkowego. Dodatkowo – dzięki Ariba Network tym samym personelem można obsłużyć aż trzykrotnie więcej faktur i dokumentów związanych z procesem zakupowym w porównaniu do firm, które nie korzystają z Ariby. SAP Ariba na nowo definiuje proces obsługi zakupów od momentu zgłoszenia zapotrzebowania, poprzez wybór dostawcy, zarządzanie zamówieniem, fakturowanie i płatność. System wspiera firmy w realizacji strategicznych priorytetów poprzez podnoszenie jakości procesów zakupowych

Koszty korzystania z platformy dostosowywane są do skali firmy. Najmniejsi dostawcy mogą się na niej zarejestrować za darmo, a koszty rosną wraz z poziomem wykorzystania kolejnych funkcjonalności i skali transakcji. Z myślą o małych i rozwijających się biznesach powstała nawet specjalna metodyka wdrożeniowa SNAP implementation. W modelu SNAP można rozpocząć korzystanie z funkcjonalności kupieckich rozwiązania SAP Ariba już po tygodniu wdrożenia.

SAP Ariba w raporcie Gartnera

Według raportu Gartnera z maja 2018 roku, SAP Ariba to absolutny lider rynku. Gartner umieścił rozwiązanie na szczycie tabeli „Zdolność do wdrożenia", podkreślając jego zdolność do ciągłego wprowadzania innowacji i dostarczania najlepszych w swojej klasie rozwiązań technologicznych dla klientów. Spełniania ich oczekiwań w zakresie wydatków, jak również oszczędności uzyskanych w procesach biznesowych: od wyboru dostawcy, po rozliczenie faktury (ang. Source to settle). Stoi za tym rozwiązanie Guided Buying, jak również poprawa interfejsu użytkownika i tzw. User Experience (Supplier Experience, Sourcing and Procurement Desk).

Od źródła do rozwiązania

SAP Ariba ma innowacyjne rozwiązania dla procesu zakupowego. Najnowsze innowacje to:b, kompleksowe zarządzanie dostawcami, bezpłatne konta „Light Account” i niedługo „procurement desk” (czyli jedno wspólne środowisko pracy kupca), zbierające wszystkie obszary jego zainteresowania na jednym pulpicie.

Przede wszystkim jednak, SAP Ariba wspiera kupców we wszystkich krokach, które składają się na proces „od źródła do rozwiązania”, czyli od wyboru dostawcy do rozliczenia faktury. Zapewnia pomoc na każdym etapie procesu:

1. Wybór dostawców i kontraktowanie

Analiza wydatków:

  • Klasyfikacja wydatków
  • Klasyfikacja towarów
  • Wzbogacenie danych podstawowych
  • Analizy rynku
  • Analizy wydatków
  • Powiązanie z wywiadowniami gospodarczymi, np. D&B

Sourcing:

  • Szukanie nowych dostawców
  • Strategic sourcing
  • Aukcje/RFx
  • Baza wiedzy / strategie zakupowe
  • Analizy / raporty
  • Zarządzanie projektami zakupowymi

Zarządzanie umowami:

  • Workflow podpisywania umów
  • Elektroniczna praca nad umowami
  • Repozytorium umów
  • Cykl życia kontraktu
  • Śledzenie zmian i zgodności z procedurami

Zarządzenie dostawcami:

  • Rejestracja i wprowadzanie dostawców
  • Certyfikaty dostawców
  • Ankiety / analizy
  • Ocena dostawców
  • Śledzenie KPI dostawców
  • 360° analizy dostawców

2. Zamawianie

Zakupy

  • Interfejs użytkownika taki, jak w aplikacjach konsumenckich
  • Zapotrzebowania
  • Katalogi
  • Ścieżki akceptacji
  • Elektroniczne zamówienia i odbiory
  • Rynek „Spot Buy” zakupów ad-hoc

Współpraca w łańcuchu dostaw

  • Transparentność informacji w łańcuchu dostaw
  • Współpraca z dostawcami przy prognozowaniu popytu
  • Wyceny spotowe
  • Potwierdzenie wykonania usług
  • Zamówienia konsygnacyjne

3. Płatność

Faktura / Płatność

  • Automatyzacja fakturowania
  • Faktury i PO to dokumenty elektroniczne
  • Inteligentne fakturowanie
  • Reguły biznesowe wychwytujące i korygujące odchylenia
  • Portal samoobsługowy dostawców

Finansowy łańcuch wartości

  • Dynamiczne dystkontowanie dostępne w portalu dostawcy
  • Płatności zgodnie ze schematami dyskontowania
  • Finansowanie przez współpracujące banki

Zakupy w erze cyfrowej

Konkurenci SAP Ariba mogą dostarczać tylko częściowe, niepełne rozwiązania, które najczęściej pojawiły się w ramach przejęć producentów wyspowych aplikacji. Tymczasem – w cyfrowym świecie takich firm jak Tesla – nie ma miejsca na GPS podłączony do zapalniczki, czy iPhone podłączony kablem z minijackiem do kasety magnetofonowej udającej interfejs do starego radia – w celu odtworzenia muzyki ze Spotify. Teraz klienci mogą mieć dzięki SAP Ariba rozwiązanie takie jak cały cyfrowy, nowy układ napędowy, w pełni połączony z dostawcą (Tesla), klientem (my) i innymi interesariuszami, których potrzebujemy (Concur, Google, Spotify, Instagram, Whatsapp itp.).

Rozwiązania przyszłości są już dziś na naszym rynku, więc czas przerwać dobudowywanie kolejnych wyspowych rozwiązań dla kawałka procesu zakupowego. Teraz już można wybrać rozwiązanie, które zapewnia kompleksową obsługę procesu od zapotrzebowania do płatności, przy okazji dając użytkownikom niespotykany wcześniej komfort korzystania.

Ariba Network jak Kanada

Ariba Network to inteligentna sieć dostawców, gdzie łączą się relacje handlowe ponad 3,1 mln firm. Roczny obrót w 2017 r. sięgnął 1 500 000 000 000 zł. Dla zobrazowania wielkości tej kwoty możemy ją zestawić z obrotami Amazon, Ebay i Alibaba, których suma to ledwie połowa obrotów na Ariba Network. Ariba Network jest 10 razy większa niż wszystkie kryptowaluty i kwotą obrotów porównywalna z PKB Kanady. Gdyby była krajem, Ariba Network byłaby dziesiątą największą gospodarką na świecie.

Dowiedz się więcej: www.ariba.com/ariba-network