Realia pracownicze w dzisiejszych korporacjach – praca zdalna, duża liczba wyjazdów służbowych, wiele oddziałów, sprawiają, że pracownicy coraz więcej czasu spędzają w drodze. Korzystanie z notebooka w pociągu czy na lotnisku nie zawsze jest wygodne. W takich sytuacjach smartfony, które zawsze są pod ręką, są niezastąpione. Odbieranie e-maili i odpisywanie z telefonu staje się już codziennością. Kolejnym etapem jest obsługa procesów IT za pomocą aplikacji mobilnych. SAP udostępnił aplikacje dla Solution Manager na urządzenia mobilne oparte o system iOS i Android. Klienci posiadający kontrakt SAP Enterprise Support otrzymują dostęp do tych narzędzi bez dodatkowych opłat.

Wymagania

Aplikacje mobilne dla SAP Solution Manager wymagają wersji 7.1 SPS06 lub wyższej. Aktywacja wymaganych serwisów przeprowadzana jest podczas standardowej konfiguracji Solution Managera (System Preparation). W celu połączenia się spoza sieci firmowej można wykorzystać jedną z trzech opcji:

  • SAP Mobile Platform (wcześniej znane jako Sybase Unwired Platform (SUP),
  • SAP NetWeaver Gateway,
  • Przekierowanie portów na firewallu firmowym.

Po pobraniu aplikacji na urządzenie mobilne wystarczy tylko skonfigurować dane dostępowe do Solution Managera, użytkownika oraz hasło.

W celach testowych i demonstracyjnych aplikacje zawierają zestaw danych demo. Wybierając tryb demonstracyjny, można zobaczyć, co aplikacja oferuje, bez konieczności podłączania do firmowego systemu SAP Solution Manager.

Aplikacja System Monitoring

Solution Manager w wersji 7.1 posiada rozbudowany mechanizm monitorowania systemów IT (nie tylko SAP). Nowe architektura – Monitoring and Alerting Infrastructure (MAI) wypiera standard CCMS stosowany i używany od wielu lat w systemach ABAP. Za pomocą Solution Managera możemy monitorować aplikację SAP, poszczególne instancje, bazy danych oraz same serwery, na których działają usługi.

W rozbudowanych środowiskach w trybie ciągłym sprawdzane są dziesiątki parametrów na wielu serwerach. Cała infrastruktura monitorująca ma zapewnić jeden cel: ciągłość i stabilność biznesu. Dostęp z urządzenia mobilnego pozwala administratorowi na szybszą analizę i podjęcie działań w każdym miejscu i o każdej porze, nawet zanim usiądzie przed komputerem.

Aplikacja System Monitoring wyświetla nie tylko informacje o niedostępności systemu SAP, ale również alerty dotyczące wydajności, wyjątków i konfiguracji.

Kluczowe funkcjonalności SAP System Monitoring:

  • wyświetlanie ogólnego stanu systemów technicznych, instancji, bazy danych i hostów,
  • możliwość szczegółowego wyświetlenia pojedynczej metryki,
  • przegląd alertów dla systemów technicznych, instancji, bazy danych i hostów,
  • możliwość wyświetlenia szczegółów dla pojedynczego alertu.

Aplikacja System Monitoring – na tablecie I smartfonie

Zarządzanie incydentami IT (SAP IT Incident Management)

Aplikacja umożliwia tworzenie i śledzenie zgłoszeń serwisowych wprost z urządzenia mobilnego. Z SAP Solution Managerem można się połączyć z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu, aby przetwarzać zgłoszenia w firmowym service desk. Szybkość i skuteczność reakcji działu IT na pojawiające się zgłoszenia i incydenty przekłada się wprost na satysfakcję klienta lub użytkownika końcowego.

Główne funkcjonalności SAP IT Incident Management:

  • tworzenie, odpowiadanie i zatwierdzanie zgłoszeń serwisowych,
  • skanowanie kodów kreskowych, aby natychmiastowo tworzyć zgłoszenia dla danego urządzenia,
  • dołączanie załączników do zgłoszenia,
  • możliwość dostosowania wyglądu za pomocą „skórek”.

Aplikacja IT Incident Management – na tablecie i smartfonie

Zarządzanie zmianą (SAP IT Change Approval)

W firmach, w których prowadzi się wiele projektów SAP, sformalizowany proces zarządzania zmianą jest niezbędny do zapewnienia stabilności środowiska IT. SAP IT Change Management porządkuje cały proces zmiany i zapewnia, że niechciane lub niezatwierdzone zmiany nie zostaną przeniesione na system produkcyjny. Każda zmiana przed przeniesieniem musi być zaakceptowana przez odpowiednią osobę.

Tutaj niestety ujawnia się negatywny aspekt procesu akceptacji zmiany – często jedną zmianę musi zaakceptować kilka osób, co zdecydowanie wydłuża cały proces. Wystarczy, że jedna z nich nie ma dostępu do komputera i zmiana niepotrzebnie czeka na akceptację. Mobilna aplikacja SAP IT Change Approval daje kluczowym osobom narzędzie, które zawsze jest po ręką – bezpośrednio ze smartfona mogą zaakceptować lub odrzucić zmianę.

Kluczowe funkcjonalności SAP IT Change Approval:

  • akceptacja lub odrzucenie zmiany, wpisywanie komentarza,
  • przegląd wszystkich zmian, dla których jest się menedżerem zmiany,
  • wyświetlanie wszystkich zmian, sortowanie po statusie, priorytecie, dacie,
  • wyświetlanie dokładnych informacji o zmianie, takich jak: zakres, przydzieleni akceptanci, log tekstowy, załączniki,
  • przegląd statusów załączonych dokumentów zmiany,
  • możliwość dostosowania wyglądu za pomocą „skórek”.

Monitorowanie postępu zadań (SAP Job Progress Monitor)

Procesy biznesowe zachodzące w firmie, mające swoje odzwierciedlenie w poszczególnych systemach SAP, zależą w dużej części od zaplanowanych zadań w systemach. Zadania w tle są często grupowane w łańcuchy, w których wykonanie jednego zadania warunkuje uruchomienie kolejnego. Dla poprawności całego procesu niezbędne jest, aby wszystkie zadania wykonały się poprawnie i w założonym czasie. Wszelkie odstępstwa – przerwane zadanie czy wydłużony czas przetwarzania, są sygnałem ostrzegawczym dla właściciela procesu biznesowego.

Aplikacja SAP Job Progress Monitor umożliwia nadzorowanie zadań w czasie rzeczywistym wprost z urządzenia mobilnego.

Główne cechy SAP Job Progress Monitor:

  • grupowanie łańcuchów zadań w celu wspólnego monitorowania,
  • podgląd postępu grup i łańcuchów zadań, widok szczegółowy zadania,
  • podgląd aktualnego rozkładu aktywności (procent aktywnych, zaplanowanych, zakończonych i przerwanych zadań) w ramach grupy lub łańcucha zadań,
  • podgląd czasu trwania i szacunkowych terminów zakończenia łańcuchów,
  • wysyłanie przez e-mail zrzutu z postępu pracy łańcucha,
  • możliwe wywołania zewnętrznych narzędzi planowania zadań, takich jak SAP CPS by Redwood.

Job Progress Monitor – na talbecie i smartfonie

Nowy mobilny interfejs

Przedstawione aplikacje nie wnoszą nowych funkcji do SAP Solution Managera, ale rozszerzają jego możliwości o kolejny interfejs użytkownika – dostępny bezpośrednio z urządzenia mobilnego. Każda aplikacja ma jedno, ale bardzo konkretne zastosowanie. Osoby korzystające z SAP Solution Managera na pewno docenią możliwości, które dają im aplikacje mobilne w codziennej pracy.