Partner Biznesowy (Business Partner) to podstawowy element danych w systemie S/4HANA, który zastępuje powszechnie znany i dotychczas używany w systemie ECC model kontrahentów, jakimi są obiekty odbiorcy i dostawcy, ale nie tylko. Jest to rozwiązanie, które scala wszystkie role kontrahenta w jednym miejscu, jednej transakcji.
Zarządzanie danymi podstawowymi jest prostsze. Wszystkie informacje agregowane są do jednego obszaru, co w znacznie ułatwia zarządzanie i kontrolę danych.
Także od strony użytkownika funkcjonalność ta wprowadza wiele udogodnień – możliwość tworzenia powiązanego dostawcy, klienta czy osoby kontaktowej, przy użyciu jednej transakcji zamiast wielu.
Z perspektywy technicznej agregacja danych pozwala na wielokrotnie szybszy odczyt z bazy danych, co ma przełożenie na wykonywanie wielu standardowych raportów oraz elementów rozszerzeń zaimplementowanych w firmowym systemie.
Wśród najważniejszych zalet Partnera Biznesowego warto wymienić:
- Podmiot prawny w systemie jest reprezentowany przez jeden obiekt – Partner Biznesowy;
- Możliwość tworzenia w różnych formach, m.in. Organizacja, Grupa, Osoba;
- Jeden PB może sprawować wiele ról w systemie, w tym m.in. dostawcy, klienta, osoby kontaktowej, punktu odbioru towarów czy też rola do weryfikacji limitów kredytowych (to tylko podstawowe role partnera, używane w większości systemów, są też inne, rzadziej używane, np. związane z zarządzaniem płynnością);
- Dane ogólne BP są dostępne dla wszystkich ról sprawowanych przez jednego BP, a dane kluczowe mogą być tworzone dla każdej roli osobno;
- Możliwość przypisania i zarządzania wieloma adresami;
- Zależności czasowe w różnych podjednostkach, np. adres, dane bankowe i inne. To jedna z najważniejszych zalet PB, która pozwala zachować pełną historię zmian (po zmianie dane nie znikają z systemu);
- PB ma wiele nowych pól w systemie dostępnych do konfiguracji, tak aby zaspokoić wszystkie potrzeby identyfikacji i klasyfikacji kontrahentów bez dodawania rozszerzeń pól.
Zmianę modelu danych dla partnera biznesowego dobrze widać w wypadku, gdy kontrahent jest zarówno odbiorcą, jak i dostawcą. Cała obsługa tworzenia i zmian danych podstawowych jak adres, numery NIP, czy inne numery określające kontrahenta, typu REGON czy BDO, odbywa się w jednym miejscu w systemie, za pomocą jednej transakcji, której kod jest również szczególny, ponieważ składa się tylko z dwóch znaków (BP), a nie jak większość kodów transakcji – z czterech. Dopiero w referencji do tych danych tworzymy/przypisujemy rolę odbiorcy czy/i dostawcy.
Gdy porównujemy obiekty danych odbiorcy i dostawcy w systemie ECC z nowym modelem PB, uwagę zwraca praktyczny brak powiązania danych odbiorcy i dostawcy w dotychczasowym modelu. Jedynym powiązaniem jest pole odbiorca w danych podstawowych dostawcy, w którym możemy wpisać numer odbiorcy, i odwrotnie, pole dostawca w danych podstawowych odbiorcy. Powiązanie to daje możliwość raportowania otwartych pozycji kontrahenta za pomocą jednego raportu i wspomaga kompensaty.
Natomiast jeśli spojrzymy na model danych PB widzimy, że powiązanie ról odbiorców i dostawców odbywa się za pomocą PB, który jest nadrzędnym obiektem w stosunku do ról, które w nim tworzymy.
W porównaniu tabel widzimy, że po przejściu na funkcjonalność Partnera Biznesowego żadna z dobrze nam znanych tabel związanych z danymi dostawcy i odbiorcy, jak KNA1 czy LFA1, nie znika. Tabele te ciągle są napełniane danymi, a dodatkowo zostaje uruchomionych szereg nadrzędnych tabel, które agregują dane. Wykorzystując nowe tabele, możemy wykonać optymalizacje zapytań niestandardowych rozwiązań i raportów. Jeśli natomiast firma nie chce zmieniać swoich obecnych rozwiązań, to w większości wypadków nie będzie to konieczne po uruchomieniu PB w systemie ECC, ponieważ obecnie używane tabele – jak już wspomniano – pozostają bez zmian.
Uruchomienie Partnera Biznesowego to krok obowiązkowy, który musi być wykonany jeszcze na systemie ECC (w wersji co najmniej 6.0). Warto taki projekt przeprowadzić już teraz, jako przygotowanie do przyszłej migracji do S/4. Czas i zasoby na to poświęcone nie zostaną w żaden sposób zmarnowane ani zdublowane. Co więcej, sama konwersja z pewnością przebiegnie sprawniej i szybciej, zminimalizujemy też liczbę błędów. Zespół projektowy będzie mógł skupić się tylko na procesie migracji, nie zajmując się dodatkowo PB i problemami z nim związanymi. Nie bez znaczenia jest też argument mówiący, że użytkownicy wcześniej zaznajomią się z logiką nowego systemu oraz problematyką związaną z migracją do S/4.