#SAPCareerChat: praca Konsultanta/ki SAP – rozmowa z Aleksandra Golczak | All for One Poland

#SAPCareerChat: praca Konsultanta/ki SAP

rozmowa z Aleksandrą Golczak

W dzisiejszym szybko zmieniającym się środowisku biznesowym, narzędzia, które pomagają firmom efektywnie zarządzać ich zasobami i procesami, są niezwykle cenne. Jednym z kluczowych graczy w tej dziedzinie jest system SAP, który umożliwia przedsiębiorstwom zoptymalizowanie swoich działań w skoordynowany i kompleksowy sposób.

Zapraszamy Was do cyklu artykułów „SAP Career Chat”, w którym rozkładamy na czynniki pierwsze elementy pracy Konsultantów/ek SAP.

Zaczynamy od wywiadu z Konsultantką Transformacyjną SAP z  All for One Poland – Aleksandrą Golczak, która wprowadzi nas w świat tej profesji, ujawniając, jakie umiejętności i podejścia są niezbędne.

W takim razie zacznijmy Olu od pewnych podstaw

 

 

Co to jest SAP i jak wygląda praca konsultanta SAP?

  • SAP to jedno z najważniejszych słów w świecie IT. Potocznie, określenia SAP używa się w znaczeniu firmy, jak i jej produktów. Firma SAP (SAP SE) to największy na świecie producent oprogramowania do zarządzania firmami. Programy SAP są obecne w większości krajów świata. Aplikacje SAP są dostępne w wielu językach. Z różnych rozwiązań SAP na świecie korzysta ponad 100 000 organizacji, w tym ponad 2 000 w Polsce.
  • System pomaga organizacjom zoptymalizować ich procesy biznesowe. Jego elastyczność i skomplikowana architektura pozwala na dostosowanie do specyficznych potrzeb różnych branż i sektorów. Dzięki temu firmy mogą zarządzać swoimi finansami, zasobami ludzkimi, łańcuchami dostaw i wieloma innymi kluczowymi aspektami biznesu w jednym, zintegrowanym środowisku. Praca konsultanta SAP polega przede wszystkim na dostosowywaniu, implementacji i optymalizacji tych systemów dla klientów. Konsultant musi zrozumieć specyfikę biznesu klienta, aby móc dostosować system SAP do jego indywidualnych potrzeb. To nie tylko techniczna rola, wymaga ona także zdolności analitycznych, umiejętności komunikacyjnych i głębokiej wiedzy o różnych modułach SAP. Każdy projekt jest inny i stawia przed konsultantem unikalne wyzwania, co sprawia, że praca ta jest zarówno fascynująca, jak i wymagająca.

I jeśli dobrze rozumiem, to macie w firmie konsultantów podzielonych właśnie na odpowiednie części związane z biznesem klienta tak?

  • Dokładnie tak jest. Są osoby odpowiedzialne za część logistyczną, inne odpowiadają za finanse, kontroling itd… Ja akurat z moimi klientami współpracuję w zakresie transformacji – logistyki.

Czy na co dzień współpracujesz tylko z jednym klientem, czy może masz ich więcej?

  • Dzięki podziałowi zakresu odpowiedzialności mogę mieć wielu klientów jednocześnie i pracować z wieloma firmami. Dodatkowo dzięki temu, że zajmuje się tylko sferą logistyki, to jestem w stanie im dużo precyzyjniej pomóc i rozwiązać większość z ich problemów. Obecnie mam 5 równoległych projektów, ale zdarzały się momenty, że miałam takich projektów nawet 10 jednocześnie, więc śmiało można powiedzieć, że wiem, co to jest wielozadaniowość.

Czy pracownicy SAP pracują zdalnie, czy może częściej praca jest stacjonarna lub oparta o delegacje?

  • Oczywiście ciężko mi mówić za całą branżę, ale ja pracuję hybrydowo. Od czasu pandemii zazwyczaj kontaktujemy się z klientami zdalnie i delegacje zdarzają się rzadko, jeśli chodzi o delegacje, to jest to raczej rzecz typowo okazjonalna. Ja w tym roku (2023) byłam na jednej delegacji. Oczywiście mamy możliwość pracy również z biura, ale cały system jest w ten sposób stworzony, że praca zdalna jest tak samo efektywna.

Z tego co mówisz, to rzeczy, za które jednocześnie odpowiadasz jest dużo. Powiedz w takim razie, jakie umiejętności personalne bądź kwalifikacje są potrzebne przy pracy Konsultantki SAP?

  • Wiadomo, że wszystko zależy od człowieka i trudno odpowiedzieć ogólnie i za wszystkich. Ja jednak ze swojego doświadczenia wyróżniłabym takie rzeczy jak:
    • Dobra organizacja pracy – związane jest to z tym, że na co dzień pracujemy z wieloma klientami i dobry podział zadań jest jedną z najważniejszych rzeczy.
    • Listy z rzeczami do zrobienia – każdy ma tu inne metody. Jedni korzystają z aplikacji zewnętrznych, inni stosują tzw. żółte karteczki, a jeszcze inni robią papierowe listy zadań na dany dzień. U mnie najlepiej sprawdza się połączenie aplikacji z fizyczną listą zadań.
    • Prawidłowe nadawanie priorytetów – często zdarzają się sytuacje, że liczba rzeczy do zrobienia jest większa niż moje zdolności do „przerobienia” tego, więc odpowiednie priorytety wtedy są konieczne. Trzeba wiedzieć, co można zrobić następnego dnia, a co jest czynnością typowo „na już”.
  • Warto pamiętać, że wszystkie te rzeczy dotyczą bezpośrednio naszych zadań. W ciągu dnia czasami trafiają się też spotkania z klientem w różnej formie, więc na to też trzeba zostawić odpowiednią przestrzeń.
  • Kolejną bardzo ważną rzeczą jest dobra komunikacja oraz umiejętność odpowiedniego tłumaczenia. Czasami trzeba umieć wytłumaczyć skomplikowany aspekt techniczny w sposób prosty i zrozumiały dla klienta. Ważne jest dopasowanie zarówno stylu mówienia, jak i języka do tego, co rozumie klient. Posługiwanie się przykładami często też jest pomocne. W zależności od uprawnień użytkownika w systemie lub lokalnych ustawień czasami może być tak, że to, co widzę ja w systemie, będzie różnić się od tego, co będzie widział klient. Trzeba też pamiętać, że nie każdy klient lubi spotkania jako jedyną formę kontaktu. Niektórzy preferują wiadomości mailowe, w których dokładnie opisuję sposoby rozwiązania danego problemu. Dzięki temu taka osoba może do danej wiadomości wracać w razie potrzeby.

Miałaś ostatnio jakiś ciekawy przypadek klienta, do którego musiałaś podejść w sposób bardzo niestandardowy?

  • Tak, jakiś czas temu była taka sytuacja. Klient preferował krótkie spotkania, na których to on mi opowiadał, co potrzebuje zrobić i jaki rezultat chce osiągnąć, a ja mu miałam po prostu pomóc to zrealizować. Jest to dość niespotykane, bo przeważnie wygląda to właśnie odwrotnie. W takich właśnie momentach ta zdolność do szybkiego reagowania i szukanie nawet niestandardowych metod na rozwiązanie problemu jest bardzo pomocne.

Powiedz mi jeszcze Olu, czy w twojej pracy liczy się znajomość języków obcych?

  • Bardzo często z klientami komunikujemy się po angielsku, więc jego biegła znajomość jest wręcz konieczna. Dodatkowo fajnie jeśli taki konsultant SAP zna jeszcze jakiś jeden dodatkowy język obcy. To zawsze zwiększa możliwości komunikacji, jeśli z jakichkolwiek przyczyn po angielsku nie możemy się dogadać. Ja aktualnie jestem w trakcie nauki niemieckiego jako drugiego języka obcego.

Dzięki za rozmowę! W następnej części cyklu porozmawiamy o tym jak przygotować się do zdawania certyfikatu SAP oraz jak wygląda sam egzamin.

Napisz do nas Zadzwoń Wyślij email






    1. Dane osobowe przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. – ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
    2. Administratorem Danych Osobowych jest All for One Poland sp. z o.o. z siedzibą w Złotnikach, ul. Krzemowa 1 62-002 Suchy Las. Dane kontaktowe do Inspektora Ochrony Danych: iod@all-for-one.com.
    3. Zgoda na przetwarzanie danych jest dobrowolna, ale niezbędna w celu kontaktu. Zgodę można wycofać w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem
    4. Dane będą przetwarzane do realizacji określonych powyżej celów i do momentu wycofania niniejszej zgody, a dostęp do danych będą miały tylko wybrane osoby posiadające stosowne upoważnienie do ich przetwarzania.
    5. Każda osoba podając dane osobowe ma prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania i przenoszenia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania i prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych.
    6. Każda osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego jakim jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).
    7. Dane osobowe mogą być udostępniane innym jednostkom należącym do grupy kapitałowej, do której należy All for One Poland sp. z o.o. – również znajdujących się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, w celach marketingowych. All for One Poland zapewnia, że dane przekazywane tym podmiotom są właściwie zabezpieczone, a osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do uzyskania kopii udostępnionych danych oraz informacji o miejscu udostępnienia danych.

    61 827 70 00

    Biuro jest czynne
    od poniedziałku do piątku
    w godz. 8:00 – 16:00 (CET)

    Kontakt ogólny do firmy
    office.pl@all-for-one.com

    Pytania o produkty i usługi
    info.pl@all-for-one.com

    Pytania na temat pracy i staży
    kariera@all-for-one.com

    This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.