Co z SAP maintenance po 2027? | All for One Poland

Co z SAP maintenance po 2027?

Customer Specific Maintenance dla SAP starszych generacji systemów SAP

Obecnie obowiązująca (i raczej ostateczna) data zakończenia wsparcia producenta dla starszych wersji systemów SAP (SAP ERP/ECC, SAP HCM, SAP CRM, SAP SCM) to koniec 2027 r. Co potem? Dobra wiadomość jest taka, że za dodatkową opłatą SAP dał swoim klientom możliwość dalszego przedłużenia wsparcia w modelu Customer Specific Maintenance – nawet do końca 2030 r. Dotyczy to systemów z Enhancement Package 6-8. Posiadacze starszych wersji (EhP 1-5) muszą najpierw wykonać projekt upgrade do wyższego EhP. Czy to się opłaca? Jak to zrobić?

Obecnie obowiązująca (i raczej ostateczna) data zakończenia wsparcia producenta dla starszych wersji systemów SAP (SAP ERP/ECC, SAP HCM, SAP CRM, SAP SCM) to koniec 2027 r. Co potem? Dobra wiadomość jest taka, że za dodatkową opłatą SAP dał swoim klientom możliwość dalszego przedłużenia wsparcia w modelu Customer Specific Maintenance – nawet do końca 2030 r. Dotyczy to systemów z Enhancement Package 6-8. Posiadacze starszych wersji (EhP 1-5) muszą najpierw wykonać projekt upgrade do wyższego EhP. Czy to się opłaca? Jak to zrobić?

W dokumentacji serwisowej SAP pełne wsparcia oferowane przez SAP na warunkach określonych w Planie usług SAP Enterprise Support jest określane jako Mainstream Maintenance. Dla Business Suite 7 data zakończenia Mainstream Maintenance zależy od wersji wdrożonego Enhancement Package (EhP):

  • 31 grudnia 2025 – data zakończenia Mainstream Maintenance dla Enhancement Package (EhP) wersji 1-5. Ci klienci nie mają możliwości wykupienia przedłużonego wsparcia (Extended Maintenance) dla swoich systemów. Aby otrzymać wsparcie SAP do głównych aplikacji SAP Business Suite 7, które nie posiadają wdrożonych żadnych EhP lub mają wdrożony EhP w wersji niższej niż 3 ostatnie, będzie konieczny upgrade do aktualnej wersji EhP. Jednakże takie rozwiązanie zadziała jedynie tymczasowo (szczegóły poniżej).
  • 31 grudnia 2027 r. – data zakończenia Mainstream Maintenance dla Enhancement Package (EhP) wersji 6-8. Dla głównych aplikacji SAP Business Suite 7, w tym dla SAP ERP 6.0, SAP Customer Relationship Management 7.0, SAP Supply Chain Management 7.0, SAP Supplier Relationship Management 7.0 applications, SAP Business Suite powered by SAP HANA – SAP zapewnia Mainstream Maintenance do 31 grudnia 2027. Szczegóły dostępne w nocie SAP 2881788. W przypadku trzech najnowszych EhP (6-8) możliwe będzie nabycie, za dodatkową opłatą, przedłużonego wsparcia (Extended Maintenance) dla okresu od 1 stycznia 2028 do 31 grudnia 2030.

Opłaty za Extended Maintenance

Do końca 2027 r. dla SAP Business Suite 7 producent systemu nalicza opłaty zgodnie z warunkami obecnej umowy serwisowej tzn.:

  • wg stawki rocznej 19% (dla Standard Support) oraz 22% (dla Enterprise Support) naliczanej od podstawy naliczania opłat serwisowych, (z uwzględnieniem rocznych indeksacji o współczynniki CPI);
  • plus ewentualna indeksacja opłat serwisowych o współczynnik inflacji publikowany przez GUS.

Dla okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2030 r. dla SAP Business Suite 7 (tylko Ehp 6-8) będzie możliwe zakupienie Extended Maintenance – w cenie 2% od podstawy naliczania opłat serwisowych. Zakup Extended Maintenance będzie wymagał zawarcia odrębnej umowy/aneksu serwisowego.

Jaki będzie zakres wsparcia po 2027?

Po zakończeniu Mainstream Maintenance dla Business Suite 7 u klientów, którzy będą mieć aktywną umowę serwisową, wsparcie przejedzie automatycznie w fazę Customer Specific Maintenance. Należy jednak pamiętać, że o ile SAP zapewnia wsparcie w tej fazie (np. dostęp do narzędzi migracyjnych, EHP 8, pakietów korekcyjnych udostępnionych na portalu serwisowym, obsługa zgłoszeń z pewnymi zastrzeżeniami), to jednak jest ono bardzo istotnie ograniczone. Szczegóły ograniczeń opisane są w nocie serwisowej 52505.

Jeśli zakres Customer Specific Maintenance nie spełnia oczekiwań biznesowych klienta, nie ma on oczywiście obowiązku kontynuowania umowy serwisowej. W takim wypadku powinien wypowiedzieć umowę serwisową do całości posiadanego oprogramowania SAP w terminach przewidzianych w umowie. Natomiast jeśli zdecyduje się nie wypowiadać umowy, wtedy pomimo zmniejszonego zakresu wsparcia obowiązują pełne opłaty serwisowe na warunkach określonych w umowie, łącznie z indeksacją o współczynniki CPI.

W modelu Customer Specific Maintenance standardowy zakres usług SAP Enterprise Support jest zmniejszony w następująco:

  • Brak nowych pakietów korekcyjnych (Support Packages);
  • Brak pakietów Legal Change Patches (zawierających korekty uwzględniające zmieniające się regulacje prawne);
  • Ograniczone wsparcie technologiczne:
    • Brak gwarancji pakietów korekcyjnych Kernel dla nowych wersji baz danych oraz systemów operacyjnych;
    • Brak gwarancji pakietów korekcyjnych dla komponentów innych niż ABAP (np. Java);
    • W niektórych przypadkach może nie być możliwa bezpośrednia (jednostopniowa) aktualizacja wersji oprogramowania;
    • Brak gwarancji nowych interfejsów;
  • Obsługa zgłoszeń błędów technicznych:
    • Wsparciem technicznym objęte są wyłącznie błędy, dla których znane jest rozwiązanie lub obejście;
    • Błędy nieznane jeszcze dla SAP są rozwiązywane za wynagrodzeniem wyliczonym według nakładów pracy poniesionych przez SAP (time and material). Ograniczenie to ma zastosowanie w szczególności w odniesieniu do rozszerzeń specyficznych dla klienta;
    • SAP nie daje gwarancji usuwania błędów dla produktów firm trzecich (np. baza danych, system operacyjny), które nie są utrzymywane przez tych dostawców;
  • Brak SLA dla czasów reakcji oraz dostarczenia czynności korygującej;
  • Brak zdalnych usług pomocy technicznej służących do oceny innowacyjnych funkcji najnowszego pakietu rozszerzeń SAP.

W ramach CSM zgłoszenia błędów technicznych są przetwarzane zgodnie z następującymi zasadami:

  • Klienci mogą zgłaszać błędy techniczne w dotychczasowy sposób. Oznacza to m.in., że zgłoszenia o priorytecie 1 (bardzo wysoki) są obsługiwane 24 godziny na dobę (bez SLA). Usługi serwisowe oraz narzędzia są w dalszym ciągu w pełni dostępne (np. portal wsparcia SAP Service Marketplace oraz SAP Solution Manager) jak również centrum doradcze pomocy technicznej firmy SAP, Centrum Obsługi Klienta.
  • Błędy zgłaszane przez klienta są analizowane następująco:
    • Jeśli błąd jest już znany, istnieje nota SAP na portalu wsparcia SAP Service Marketplace o statusie „opublikowane dla klientów” (released for customers) dla danej wersji oprogramowania dokumentująca problem. Istniejące rozwiązanie jest dostępne dla klienta.
    • Jeśli nie istnieje nota SAP o statusie „opublikowane dla klientów” dla danej wersji oprogramowania, błąd jest traktowany jako nowy i jednocześnie nieznany. W takim przypadku błąd zostaje obsłużony w ramach usług konsultingowych, a odpowiednie opłaty z tego tytułu są naliczane według lokalnych stawek SAP. Na początku CSM SAP dekonstruuje wewnętrzną architekturę systemową dla danego wydania. Z tego względu usuwanie nieznanych błędów jest możliwe wyłącznie w postaci pojedynczej korekty w systemie klienta. SAP wykonuje prace w systemie klienta jako deweloper i nie ma żadnych dodatkowych uprawnień. Zapewnienie korekt dla tych komponentów oprogramowania, których kod źródłowy jest niedostępny, może nie być możliwe.

A co z notami bezpieczeństwa w trakcie CSM?

W praktyce poprawki bezpieczeństwa będą dostarczane tylko przez 12 miesięcy po rozpoczęciu CSM i tylko dla zagrożeń o najwyższym priorytecie. Szczegóły w tym zakresie opisane są w nocie SAP 3053725.

SAP HR standalone

W Polsce istnieje jeszcze (całkiem spora) grupa firm korzystających z systemu SAP HR (SAP HCM) w wersji standalone, które także nie aktualizowały swoich systemów do najnowszych EhP. Jeśli korzystają one z wersji EhP 5 lub niższej – także muszą w pierwszej kolejności wykonać aktualizację wersji, by móc rozważać skorzystanie z usługi Customer Specific Maintenance. Alternatywą jest wdrożenie nowego rozwiązania SAP do zarządzania kapitałem ludzkim – SAP SuccessFactors.

Wsparcie All for One

Dla swoich klientów korzystających w All for One z usługi maintenance SAP oferujemy analizę zasadności skorzystania z usług Customer Specific Maintenance. Wspólnie z klientem analizujemy koszty i ograniczenia, a także potencjalne ryzyka związane ze zredukowanym zakresem wsparcia.

Firmom, które ciągle jeszcze pracują ze starszymi wersjami systemu (EhP 5 lub starszy), a nie są gotowe do migracji do wersji SAP S/4HANA, proponujemy projekt aktualizacji SAP do wersji objętych CSM. W ramach projektu wykonamy analizę systemów SAP, rozwiązań wykorzystywanych w obecnej wersji systemu oraz przygotujemy i wykonamy we współpracy z administratorami klienta prace związane z podniesieniem wersji systemu SAP.

W naszym zespole mamy doświadczonych specjalistów posiadających fachową wiedzę z wszystkich obszarów SAP – od Basis, po rozwiązania biznesowe, a także konsultantów ekspertów od technologii IT (bazy danych, sieci, platformy sprzętowe, systemy operacyjne itp.). Wspólnie z klientem wybierzemy optymalną wersję systemu, by mógł on przedłużyć okres wsparcia, zyskując tym samym czas na lepsze przygotowanie się do nowych wersji SAP.

Przedłużony maintenance dla SAP

Dariusz Drożdż, Manager Technologii SAP w All for One Poland, podsumowuje: "Z naszych obserwacji wynika, że mimo odraczanego kilkukrotnie terminu zakończenia wsparcia dla starszych wersji rozwiązań SAP, wiele firm nie wykonało jeszcze migracji do wersji SAP S/4HANA. Już wiadomo, że nie zdążą one nawet do końca 2027 r. Jest ku temu wiele przyczyn, m.in. biznesowych, finansowych, organizacyjnych. Dlatego opcja wsparcia w modelu Customer Specific Maintenance jest dla nich dobrą alternatywą. Oczywiście, należy dokładnie przeanalizować ryzyka związane z ograniczeniami tej usługi, a także zarysować mapę drogową z jasną odpowiedzią na pytanie: co po 2030 r. Pięć lat wydaje się długim okresem, jednak w planowaniu złożonych projektów IT, szczególnie w dużych organizacjach – nie jest to znów tak odległy termin – w wielooddziałowych firmach projekty migracji planuje się nawet na 2-3 lata.

Zachęcamy do kontaktu firmy, które pracują na starszych wersjach systemów. Pomożemy w analizie „stanu posiadania”, podpowiemy optymalne kosztowo i wydajnościowo rozwiązanie, przeprowadzimy projekt podniesienia wersji do wymaganych w CSM parametrów.

Brak wsparcia producenta dla tak krytycznych systemów, jaki jest SAP ERP niesie ze sobą nieakceptowalne ryzyko związane z bezpieczeństwem biznesu".

Napisz do nas Zadzwoń Wyślij email






    Informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce Prywatności. Wysłanie wiadomości jest równoznaczne z zapoznaniem się z polityką prywatności All for One Poland Sp. z o. o.

    61 827 70 00

    Biuro jest czynne
    od poniedziałku do piątku
    w godz. 8:00 – 16:00 (CET)

    Kontakt ogólny do firmy
    office.pl@all-for-one.com

    Pytania o produkty i usługi
    info.pl@all-for-one.com

    Pytania na temat pracy i staży
    kariera@all-for-one.com

    This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.