7 wskazówek, które ułatwią onboarding i budowanie silnego zespołu | All for One Poland

Jak skutecznie wdrożyć nowego pracownika?

7 wskazówek, które ułatwią onboarding i budowanie silnego zespołu

Początek nowej pracy to wyzwanie i źródło stresu dla nowego członka zespołu. Niejeden lider także odczuwa napięcie podczas pierwszych dni z nowym pracownikiem. Niedostatecznie przeprowadzone wdrożenie może odbić się na późniejszym zadowoleniu z pracy i relacji z liderem.Według najnowszego raportu (2024) Strong DM pracownicy, którzy doświadczyli efektywnego wdrożenia w swoje obowiązki, są o 69% bardziej skłonni pozostać w firmie przez co najmniej trzy lata. Co więcej, Ci, którzy uważają, że zostali dobrze wdrożeni, są 18 razy bardziej zaangażowani w swoją pracę.* O jakich zasadach warto pamiętać, aby uniknąć potencjalnych problemów zarówno dla nowej osoby, jak i dla siebie jako lidera? Poniżej 7 wskazówek, które ułatwią wdrożenie do pracy.

Początek nowej pracy to wyzwanie i źródło stresu dla nowego członka zespołu. Niejeden lider także odczuwa napięcie podczas pierwszych dni z nowym pracownikiem. Niedostatecznie przeprowadzone wdrożenie może odbić się na późniejszym zadowoleniu z pracy i relacji z liderem.Według najnowszego raportu (2024) Strong DM pracownicy, którzy doświadczyli efektywnego wdrożenia w swoje obowiązki, są o 69% bardziej skłonni pozostać w firmie przez co najmniej trzy lata. Co więcej, Ci, którzy uważają, że zostali dobrze wdrożeni, są 18 razy bardziej zaangażowani w swoją pracę.* O jakich zasadach warto pamiętać, aby uniknąć potencjalnych problemów zarówno dla nowej osoby, jak i dla siebie jako lidera? Poniżej 7 wskazówek, które ułatwią wdrożenie do pracy.

1. Przygotowanie i onboarding

W pierwszych dniach pracy pojawia się wiele kwestii organizacyjnych, zarówno technicznych, jak i dokumentacyjnych. Lider powinien upewnić się, że nowy pracownik ma dostęp do wszystkich niezbędnych narzędzi i zasobów. Jeżeli konieczne jest zamówienie dodatkowego sprzętu, warto zrobić to z wyprzedzeniem, aby wszystko było gotowe na start. Mimo to, mogą pojawić się niespodziewane trudności (np. problemy z dostępami do systemów). W takich przypadkach zadaniem lidera jest monitorowanie sytuacji i zapewnienie wsparcia w rozwiązaniu kłopotów..

Plan onboardingowy, zawierający szczegółowy harmonogram i listę zadań, pomoże nowemu pracownikowi zorientować się w obowiązkach, procedurach i organizacji.  Taki plan pozwala także na weryfikację, czy wszystkie kroki zostały zrealizowane  przez osoby zaangażowane w proces.

2. Jasna komunikacja

Przedstawienie nowego pracownika zespołowi oraz wyjaśnienie jego roli i odpowiedzialności są kluczowe dla budowania jasnej komunikacji. Istotne jest żeby reszta zespołu dowiedziała się, w jaki sposób obowiązki nowej osoby będą współgrały z ich zadaniami. Nowy pracownik powinien także poznać zakres obowiązków członków zespołu aby wiedzieć, do kogo może zwracać się z pytaniami i problemami. Dobrym rozwiązaniem jest wskazanie przez lidera konkretnej osoby, która obejmie rolę mentora lub buddiego względem nowej osoby, tak by lider miał wsparcie podczas tego procesu.

3. Budowanie relacji

Budowanie relacji opiera się na zaufaniu, wsparciu i szczerości. Lider, mimo wielu obowiązków, musi znaleźć czas na dostępność dla nowego pracownika. W pierwszych dniach mogą pojawić się liczne pytania, na które warto by przełożony reagował w miarę możliwości jak najprędzej. Istotne jest także “ludzkie podejście" – każdy kiedyś zaczynał, więc cierpliwość i otwartość są tutaj kluczowe. Lider może poinformować nową osobę w jaki sposób najlepiej się z nim kontaktować by nie kolidowało to z innymi zajęciami.

Do budowania relacji przyczynia się również integracja zespołowa. Organizacja spotkań integracyjnych, zarówno stacjonaranych, jak i zdalnych nowemu pracownikowi poczuć się częścią zespołu. Integracja powinna być dostosowana do charakteru pracy i dynamiki w zespole, dlatego w niektórych przypadkach lepiej jest zorganizować np. wspólną kawę, a w innych wspólną rozrywkę po pracy. Oczywiście projekty, na które dołączy kilka osób czy codzienna współpraca zespołowa również sprzyjają budowaniu więzi. Należy pamiętać, że ciężko jest się czuć komfortowo dołączając do prac projektowych, gdzie nie miało się okazji poznać uprzednio zespołu.

4. Zgodność z kulturą organizacyjną

Lider powinien być wspierający, ale jednocześnie wymagający. Jasne komunikowanie oczekiwań i celów wobec nowego pracownika jest bardzo ważne, aby później móc je egzekwować. Wyjaśnienie zasad i wartości organizacji podkreśla, które zachowania są w firmie najistotniejsze i najbardziej pożądane. Warto opowiedzieć także o tradycjach firmowych, tak jak imprezy integracyjne, dzielenie się wiedzą, udział w programach wewnętrznych.

5. Feedback i rozwój

Regularne udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej oraz zachęcanie do rozwoju i dzielenia się własnymi opiniami oraz pomysłami są cenione przez pracowników. Warto zwrócić uwagę, aby plan onboardingu uwzględniał wszystkie szkolenia czy inne zajęcia realizowane w ramach rozwoju. Nowa osoba przeważnie chce wiedzieć jakie kroki milowe będzie miała do spełnienia by móc myśleć o potencjalnym awansie. Dobrze jest zatem, żeby lider miał przygotowany plan długofalowy dla pracownika i mógł go przedstawić.

6. Monitorowanie postępów

Ocena wdrożenia nowej osoby w firmie i zespole poprzez ustrukturyzowane rozmowy adaptacyjne, pozwoli liderowi na zweryfikowanie jak pracownik odnalazł się w nowym środowisku. Trzeba wziąć pod uwagę, że monitorowanie postępów powinno mieć miejsce zarówno w trakcie trwania wdrożenia, jak i po nim. Dobrze jest zatem zaplanować minimum 2 rozmowy adaptacyjne, gdzie pierwsze spotkanie ma uwidocznić ewentualne trudności w realizacji onboardingu, a drugie zweryfikować czy zostały podjęte skuteczne kroki naprawcze i pracownik odczuwa zadowolenie z wdrożenia. Do rozmów adaptacyjnych należy jeszcze dodać cykliczne spotkania 1:1, które oczywiście nie muszą być długie. 10 lub 15 minut raz w tygodniu lub raz na 2 tygodnie to wystarczająca ilość czasu, żeby pracownik poczuł wsparcie przełożonego oraz to, że interesuje się jego trudnościami i sukcesami.

7. Elastyczność

Lider musi być elastyczny, aby radzić sobie z nieprzewidzianymi okolicznościami, które mogą wymagać zmiany planów. Elastyczność dotyczy także wsparcia emocjonalnego i profesjonalnego, które będzie potrzebne nowemu pracownikowi w pierwszych miesiącach pracy.

Przestrzeganie tych podstawowych acz ważnych zasad pomoże liderowi nie tylko w skutecznym przyjęciu nowego członka zespołu, ale także w budowaniu silnego i zgranego teamu, którego funkcjonowanie jest efektywne i harmonijne.

 

*https://www.strongdm.com/blog/employee-onboarding-statistics

Michalina Juszczak-Malinowska

Senior Personnel Specialist, All for One Poland

Magister psychologii z pasją do psychologii pracy i organizacji. Posiada ponad 4-letnie doświadczenie w HR i specjalizuje się w rekrutacjach SAP. Od studiów koncentruje się na zrozumieniu ludzkiego potencjału w środowisku zawodowym. Wiedzę z zakresu psychologii wykorzystuje w analizie testów psychologicznych, stanowiących integralną część procesów rekrutacyjnych. Współtworzy proces onboardingu nowych pracowników i prowadzi rozmowy adaptacyjne, dbając o to by każdy dobrze się poczuł w nowym miejscu i roli.

Napisz do nas Zadzwoń Wyślij email






    1. Dane osobowe przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. – ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
    2. Administratorem Danych Osobowych jest All for One Poland sp. z o.o. z siedzibą w Złotnikach, ul. Krzemowa 1 62-002 Suchy Las. Dane kontaktowe do Inspektora Ochrony Danych: iod@all-for-one.com.
    3. Zgoda na przetwarzanie danych jest dobrowolna, ale niezbędna w celu kontaktu. Zgodę można wycofać w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem
    4. Dane będą przetwarzane do realizacji określonych powyżej celów i do momentu wycofania niniejszej zgody, a dostęp do danych będą miały tylko wybrane osoby posiadające stosowne upoważnienie do ich przetwarzania.
    5. Każda osoba podając dane osobowe ma prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania i przenoszenia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania i prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych.
    6. Każda osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego jakim jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).
    7. Dane osobowe mogą być udostępniane innym jednostkom należącym do grupy kapitałowej, do której należy All for One Poland sp. z o.o. – również znajdujących się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, w celach marketingowych. All for One Poland zapewnia, że dane przekazywane tym podmiotom są właściwie zabezpieczone, a osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do uzyskania kopii udostępnionych danych oraz informacji o miejscu udostępnienia danych.

    61 827 70 00

    Biuro jest czynne
    od poniedziałku do piątku
    w godz. 8:00 – 16:00 (CET)

    Kontakt ogólny do firmy
    office.pl@all-for-one.com

    Pytania o produkty i usługi
    info.pl@all-for-one.com

    Pytania na temat pracy i staży
    kariera@all-for-one.com

    This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.