System kaucyjny obliguje podmioty wprowadzające produkty na rynek (producentów, importerów, właścicieli marek) do prowadzenia zbiórki opakowań zwrotnych oraz osiągania minimalnych poziomów określonych przez przepisy. Poziomy te są dość ambitne i zakładają:
- 77% za 2025 rok,
- 81% za 2026 rok,
- 84% za 2027 rok,
- 87% za 2028 rok,
- 90% za 2029 rok i następne lata.
Ustawa zakłada, że system będzie zdecentralizowany – każdy przedsiębiorca wprowadzający produkty na rynek ma możliwość powołania własnego podmiotu zajmującego się zbiórką opakowań.
W praktyce oznacza to, że na rynku będzie funkcjonować kilku operatorów systemu kaucyjnego. Obecnie w Ministerstwie Środowiska trwa proces weryfikacji podmiotów ubiegających się o prowadzenie systemu. Pierwsze pozwolenia zostały już wydane.
Sklepy detaliczne są zobowiązane do pobierania i zwracania kaucji, fizycznego odbioru opakowań od konsumentów, obsługi logistycznej, a także współpracy z operatorem (lub operatorami) systemu kaucyjnego.
Dostosowanie przedsiębiorstw – ich łańcuchów logistycznych oraz systemów informatycznych do nowych regulacji jest procesem wymagającym i czasochłonnym. Doświadczenia z innych krajów, w których już funkcjonują podobne systemy, pokazują, że do prawidłowej implementacji wymagane są odpowiednie narzędzia informatyczne, rozwiązania technologiczne, procesy biznesowe, w tym efektywna komunikacja z partnerami w całym łańcuchu wartości.