Lidea: Automatyzacja procesu pozyskiwania potencjalnych klientów
Lidea

Automatyzacja procesu pozyskiwania potencjalnych klientów

Boty zbierają plon

Atrakcyjny profil w mediach społecznościowych i dobra strona WWW to ziarno siane przez marketing. W firmie handlowo-nasiennej Lidea plon tych działań to średnio 25 nowych leadów dzienne automatycznie trafiających do SAP Cloud for Customer bezpośrednio z Facebooka i formularza na WWW. Automatyzacja procesu pozyskiwania nowych szans sprzedaży pozwoliła lepiej wykorzystać potencjał działań digital marketing, optymalizując nakłady na reklamę w mediach elektronicznych. Bot oszczędza czas pracowników, dostarcza szanse sprzedaży z danymi dobrej jakości i tym samym przyczynia się do polepszenia komunikacji z klientami. Automatyzację pozyskiwania potencjalnych klientów przeprowadziło All for One Poland.

Atrakcyjny profil w mediach społecznościowych i dobra strona WWW to ziarno siane przez marketing. W firmie handlowo-nasiennej Lidea plon tych działań to średnio 25 nowych leadów dzienne automatycznie trafiających do SAP Cloud for Customer bezpośrednio z Facebooka i formularza na WWW. Automatyzacja procesu pozyskiwania nowych szans sprzedaży pozwoliła lepiej wykorzystać potencjał działań digital marketing, optymalizując nakłady na reklamę w mediach elektronicznych. Bot oszczędza czas pracowników, dostarcza szanse sprzedaży z danymi dobrej jakości i tym samym przyczynia się do polepszenia komunikacji z klientami. Automatyzację pozyskiwania potencjalnych klientów przeprowadziło All for One Poland.

Celem, jaki postawiła sobie Lidea, było zwiększenie efektywności operacyjnej poprzez lepsze wykorzystanie elektronicznych kanałów komunikacji, poprawa jakości bazy danych klientów w systemie klasy CRM oraz szybsza obsługa zapytań. W tym celu został przygotowany i uruchomiony bot automatyzujący proces zarządzania potencjalnymi klientami i szansami sprzedaży (leadami). Proces ten obejmuje pozyskiwanie danych kontaktowych z mediów elektronicznych – reklam na Facebooku oraz formularza kontaktowego na stronie lidea-seeds.pl – a następnie wprowadzanie ich jako nowe leady do systemu SAP Cloud for Customer (C4C).

Przed automatyzacją

Przed uruchomieniem bota dane z Facebooka i strony internetowej były pobierane ręcznie. Po zalogowaniu się na koncie Faceboka pracownicy przeszukiwali centrum kontaktów, a gdy natrafili na wartościowe dane z odpowiedzi na reklamy, ręcznie przepisywali je do systemu C4C. W wypadku strony internetowej eksportowali dane z dwóch dostępnych w CMS list i – także ręcznie – przepisywali je do systemu. Informacje wprowadzane przez klientów często są niekompletne, a zatem wymagają dodatkowego przetwarzania, weryfikacji i uzupełnień. Dane z kodów pocztowych były mapowane na odpowiednie województwa, a dodatkowo należało przypisać do nich osoby odpowiedzialne za obsługę handlową danego regionu.

W rezultacie – choć pozyskiwane z tych kanałów dane były często wartościowe sprzedażowo, to jednak pozyskiwanie i przetwarzanie danych, a następie zakładanie nowych szans było oceniane jako mało efektywne. Ogólnie cały proces polegał na repetytywnej (czytaj: nudnej) i czasochłonnej pracy, a dodatkowo był podatny na błędy i pomyłki. W dodatku ograniczał możliwości pracowników do realizacji bardziej strategicznych i kreatywnych zadań.

RunBotics

Automatyzację tego procesu umożliwiło wykorzystanie narzędzia RunBotics, platformę RPA (Robotic Process Automation). Przygotowany proces główny oraz podprocesy obsługują:

• pobieranie danych z Facebooka za pomocą API,
• pobieranie danych z formularza na stronie lidea-seeds.pl,
• mapowanie danych z dedykowanego arkusza Excel wspierającego przypisanie leadów do odpowiedniego handlowca,
• wprowadzanie danych do systemu SAP C4C.

Działanie bota krok po kroku

Bot uruchamia się codziennie od poniedziałku do piątku i kolejno wykonuje wszystkie etapy procesu. Pozyskiwanie danych o nowych kontaktach z Facebooka polega na połączeniu się z API tego serwisu i pobraniu nowych odpowiedzi na formularze dołączane do reklam. Aby pobrać dane o nowych kontaktach ze strony internetowej, bot otwiera przeglądarkę i loguje się na stronę jako administrator. Eksportuje pliki Excel z danymi i odczytuje nowe kontakty.

Kolejny krok to przetwarzanie danych – mapowanie oraz pobranie dodatkowych informacji z dedykowanego Excela.

W celu wprowadzania leadów do SAP C4C bot loguje się do tego systemu za pomocą przeglądarki. Następnie przechodzi do widoku tworzenia leadów i wprowadza dane pobrane z Facebooka oraz strony internetowej. Na koniec przypisuje status wprowadzonego leada zgodnie z ustalonym algorytmem.

Ostatnim krokiem procesu jest wygenerowanie codziennego raportu z wykonanej pracy, który zawiera liczbę wprowadzonych leadów i informację o błędach (jeśli wystąpiły). Gotowy raport jest przesyłany jako e-mail do osoby odpowiedzialnej za proces.

Mamy więcej czasu i energii, by skupić się na bardziej strategicznych i kreatywnych wyzwaniach

Anna Domoradzka, CRM & Data Analist, Lidea Seeds

Korzyści z automatyzacji

Średnio każdego dnia powstaje 25 nowych leadów w systemie C4C. Zawarte w nich dane charakteryzują się 100-procentową dokładnością i są uzupełnione o dodatkowe atrybuty. Cały proces trwa zaledwie 30 minut i nie wymaga zaangażowania człowieka. Interwencja pracownika jest konieczna w wyjątkowych przypadkach błędów.

Do najważniejszych korzyści automatyzacji procesu pozyskiwania potencjalnych klientów z Facebooka i serwisu WWW należy zaliczyć uwolnienie czasu pracowników i odciążenie ich od monotonnych działań. Wyeliminowane zostały błędy ludzkie. To pozytywnie wpłynęło na motywację i zaangażowanie pracowników. Otworzyła się szansa na wdrożenie innych działań związanych z pozyskiwaniem nowych kontaktów z innych źródeł i lepszą analizą danych, wspierającą dotarcie do klientów i procesy sprzedaży.

Innym aspektem oszczędności czasu jest szybsza obsługa klientów. Leady, które powstały w reakcji na ich zapytania, są dostępne w systemie CRM najpóźniej następnego dnia roboczego, co pozwala znacznie skrócić czas pomiędzy zapytaniem klienta i podjęciem z nim kontaktu. Informacje dodane przez bota pozwalają dystrybuować szanse sprzedaży pomiędzy pracownikami według ustalonych zasad (np. podział geograficzny).

Cały proces zyskał na efektywności. Środki wydawane na reklamę w Facebooku są lepiej wykorzystane, a klienci szybciej obsłużeni. Rozwiązanie jest skalowalne zarówno jeśli chodzi o liczbę przetwarzanych zapytań, jak i rodzaj wprowadzanych informacji.

Integracja z rozwiązaniem SAP Cloud for Customers pozwala lepiej wykorzystać potencjał tego systemu CRM.

Uwolniony czas i energia

Anna Domoradzka, CRM & Data Analist w Lidea Seeds podkreśla:
"Nowy proces znacząco uprościł nasze codzienne obowiązki, automatyzując powtarzalne czynności, które wcześniej wymagały manualnej pracy. Dzięki temu zmniejszyło się obciążenie mentalne i frustracja związane z jednym, monotonnym zadaniem. W efekcie mamy więcej czasu i energii, by skupić się na bardziej strategicznych i kreatywnych wyzwaniach".

Bot w liczbach

  • Średnia liczba wprowadzanych leadów: 25 leadów dziennie
  • Częstotliwość uruchamiania procesu: codziennie od poniedziałku do piątku
  • Czas wykonania procesu: 30 min
  • Dokładność: 100%

Lidea

Lidea to jedna z wiodących europejskich firm hodowlano-nasiennych z siedzibą w Lescar w południowej Francji. Zajmuje się hodowlą, produkcją i sprzedażą certyfikowanego materiału siewnego najważniejszych gatunków roślin uprawnych. Posiada osiem zakładów produkcyjnych i 19 stacji doświadczalnych. Łącznie w firmie pracuje ponad 2 tys. pracowników. W Polsce pod marką Lidea dostępne są nasiona kukurydzy, rzepaku ozimego, słonecznika, soi, sorgo, lucerny, pszenicy oraz mieszanek międzyplonowych.

Napisz do nas Zadzwoń Wyślij email






    Informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce Prywatności. Wysłanie wiadomości jest równoznaczne z zapoznaniem się z polityką prywatności All for One Poland Sp. z o. o.

    61 827 70 00

    Biuro jest czynne
    od poniedziałku do piątku
    w godz. 8:00 – 16:00 (CET)

    Kontakt ogólny do firmy
    office.pl@all-for-one.com

    Pytania o produkty i usługi
    info.pl@all-for-one.com

    Pytania na temat pracy i staży
    kariera@all-for-one.com

    This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.